Szept. 21: A szülői hatalom forrása 🎞 ARCHÍV 🎞
Miért fontos, hogy a gyerekek rendezett kapcsolatban legyenek az értük felelős felnőttekkel?
Miért nem hallgatnak ránk a gyerekek?
Mi teszi könnyűvé a gyermek nevelését?
Hogy hatalmaz fel a nevelésre a gyermek kötődése?
Mi történik, amikor valaki természetes hatalom nélkül, pozícióból vagy erőből próbál nevelni?
Mi a különbség a természetes és az erővel szerzett hatalom között?
Okt. 12: A társas kapcsolódás gyökerei 🎞 ARCHÍV 🎞
Hogy lehet egyre mélyebb és nyitottabb a gyermek szülőhöz fűződő kapcsolata?
A gyermeki kötődés hat fejlődési szakasza az első hat életévben
Mi akadályozhat meg egy gyermeket abban, hogy a szülővel egyre mélyebb kötődésbe essen?
Sebezhetőség és védekezés – miért hátrál ki egy gyermek a kapcsolatból?
Miért és hogyan óvd a gyermekeid érző szívét?
Miért ne elkülönítő (szeparációs) módszerekkel fegyelmezz?
Hogy orvosolhatod a gyerekek szeparációs problémáit?
.
Nov. 9: Ne ronts ajtóstól a házba! 🎞 ARCHÍV 🎞
Mielőtt a gyermeket irányítani kezded, ébreszd fel a kötődését és vond újra függő kapcsolatba
Hogyan teremthesz olyan biztonságot nyújtó (függő-gondoskodó) kapcsolatot, amelyben hatni tudsz a gyermekeidre, ők pedig nyugalmat találnak és fejlődni tudnak?
Miért fontos minden távollét után és minden kérés előtt újra kötődésbe vonni a gyermeket?
Az irányítás előtti kapcsolódás elve
Miért előbbre való a jó kapcsolat, mint a civilizált viselkedés?
Hogy kormányozd a kapcsolat hajóját “viharban”, amikor a gyerek felidegesít, és magadon sem tudsz uralkodni?
Mikor van a nevelésre alkalmas pillanat?
Min érdemes változtatnod, hogy a parancsokat osztogató, követelődző és dirigálós “alfa” gyermek is engedje magát vezetni? Hogy tudod őt is függő-gondoskodó kapcsolatba vonni?
2020. Jan. 11: Amikor a kortársakból vetélytársak lesznek🎞 ARCHÍV 🎞
A kötődés sötét oldala és az egészséges szocializáció
Mit jelent, hogy a kisgyermek szégyenlős, visszahúzódó, azaz tartózkodó az idegenekkel szemben?
Miért érzi úgy a nagyobb gyermek, hogy választania kell a szülők és a barátok között?
Segíti-e vagy hátráltatja a gyermek fejlődését a felnőttekről való leválás és az átkötődés a kortársakba?
Miért jönnek létre a rivális kötődések, és miről lehet felismerni?
Mit tehetsz, hogy az önállósuló, szárnyait próbálgató serdülő ne ellened vívja a szabadságharcát, és ne épp akkor zárkózzon el előled, amikor alapértékeket keres és életreszóló döntéseket kell hoznia?
A társadalmi lénnyé válás mesterterve
A közösség megtartó ereje: építs “kötődő falut” a családod köré!
Feb. 8: Hidalj át minden szakadékot! - Archív Hamarosan
Hogy lehet visszahódítani a mások nyomába szegődött (kortárs-orientált, digitális világba zárkózó) kamaszt?
Mit tehetsz, hogy a szükséges távollétek ne idegenítsék el tőled a kisgyermeket?
Mit tehetsz a biztonságot nyújtó (függő-gondoskodó) kapcsolat helyreállításáért?
Miért fontos éreztetned vele, hogy a szeretetedért nem kell megdolgoznia?
Miért kerüld gondosan napjaink bevett szeparációs nevelési módszereit?
Rendszer és korlátok segítségével is gondoskodj a kapcsolat és a szabad játékidő védelméről!
Védd a gyermek érző szívét és ne élj vissza a sebezhetőségével!
Márc. 14: Düh és agresszió
Mitől gurulnak be a kicsik és az éretlenek? Mi indít valakit támadásra? A frusztráció, a kötődés és az éretlenség szerepe az agresszív viselkedésben
Az indulatszabályozás első csírái és az önfegyelem kibontakozása
Hogy lehet az erőszakos megnyilvánulásokat megelőzni?
Hogy lehet a frusztrációt jobb útra terelni?
Merre távozhat a méreg úgy, hogy senkinek se ártson?
Az indulatok árnyékszéke, az elengedés könnyes útja és a jótékony belső konfliktus
Mit tehetsz a gyermek hisztirohamaival és dühkitöréseivel?
Hogy kezeld a saját indulataidat?
Ápr. 18: Az ellenkezés természetrajza
Mi az oka, hogy a gyermek csak azért se azt csinálja, amit mondasz?
Mi a különbség a kényszerű akaratosság és az erős akarat között?
Mit jelez a zsigeri ellenkezés a fejlődés különböző szakaszaiban?
Az ösztönös ellenállás kiváltó okai és rendeltetése (nemcsak gyerekeknél)
Hogy lehet a kapcsolat rongálása nélkül hatástalanítani a gyermek ellenakaratát?
Hogyan az ellenakarat szelét a kötődés vitorlájába fogni?
Máj. 16: A kapcsolatra nézve is biztonságos fegyelmezés
A büntetés, a fenyítés és a fegyelmezés fogalomkörének tisztázása
Mi a fegyelmezés és miért van rá szükség?
Ki a felelős a gyermek tetteiért? Mikor felelősségre vonható a gyermek?
Hogyan pótoljuk a következmények belátásának hiányát a kicsiknél és az éretleneknél?
A külső kontroll eszközei ott, ahol még nem fejlődött ki az önkontroll képessége
Jún. 13: Az érést elősegítő nevelés munkája
Hogy lehet neveléssel támogatni az élet nehézségeihez való rugalmas alkalmazkodás érési folyamatát, amelynek során a gyermek idővel találékony, teherbíró, és talpra állni képes felnőtté válik? Hogyan mondj nemet nyugodtan és határozottan? Hogyan korlátozz úgy, hogy ne rongáld a kapcsolatot? Mit érdemes tenned minden alkalommal, amikor a gyermek tombol, hisztizik, küzd valamiért, de hiába, mert nem teljesülhet az akarata? Ez a “mesterfogás” nagy segítségedre lehet a 2-3 évesed hisztis dühkitörései alkalmával is, és a veszteségek, kudarcok és csalódások idején is minden életkorban.
Hogy lehet neveléssel támogatni az integrált társas lénnyé válás érési folyamatát, amelynek során a gyermek idővel az indulatait szabályozni képes, kiegyensúlyozott és másokkal is törődni képes felnőtté válik? Hogyan segítheted elő az önuralom és a másokra való odafigyelés képességét a csak az itt és mostot ismerő, önközpontú és első felindulásai által vezérelt gyermekben?
Hogy lehet neveléssel támogatni az önállósulás érési folyamatát, amelynek során a gyermek idővel másoktól függetlenül is életképes, belülről vezérelt és felelősséggel cselekvő felnőtté válik? E folyamat gyümölcse az is, hogy az ember tetteit a saját szándéka vezérli és képessé válik áldozatot hozva dolgozni a céljaiért. Hogy tudod felébreszteni a cselekvőképesség érzetét a gyermekedben? Hogy tudod a vitorládba fogni a jószándék szelét a gyermek motiválatlansága vagy felelőtlensége miatti mérgelődés helyett?